Змішане навчання: як організувати якісний освітній процес в умовах війни?

 Останні три роки — роки викликів для освіти в Україні. Пандемія коронавірусу, а зараз повномасштабна війна, суттєво обмежили можливість дітей фізично відвідувати школу й тим самим підштовхнули освітян до пошуку нових форматів навчання.

І коли під час пандемії COVID-19 основним завданням було обмежити фізичні контакти, щоби мінімізувати розповсюдження вірусу, то в умовах війни перед директорами шкіл та місцевими громадами стоїть завдання зробити освітній процес безпечним, не втративши якості.

Дистанційна освіта, безперечно, має свої переваги. Водночас, під час дослідження, проведеного Державною службою якості освіти спільно з проєктом “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe), недоліками дистанційки, що впливають на результати навчання, педагоги назвали:

  • брак живого спілкування;
  • невміння дітей самостійно вчитися;
  • брак повноцінних дистанційних курсів на платформах шкіл (оскільки основним різновидом діяльності залишається синхронне навчання (зум-уроки), тоді як асинхронне навчання (самостійна робота) — без належного педагогічного супроводу).

У цьому матеріалі директори шкіл знайдуть відповіді на запитання, як подолати недоліки дистанційки та виклики війни, організувавши в школі якісне змішане навчання.

ЩО ТАКЕ ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ (BLENDED LEARNING)


У загальному розумінні
змішане навчання — це таке навчання, за якого частина пізнавальної діяльності учнів відбувається на уроці під безпосереднім керівництвом учителя, а інша — у самостійній роботі з електронними ресурсами.

Є кілька варіантів “змішування”:

  • поєднання очної форми з дистанційною;
  • поєднання різних форматів навчання в межах одного класу (основне очне навчання з використанням технологій дистанційного навчання та різних форм роботи з електронними ресурсами, онлайн-курсами тощо);
  • поєднання самостійного навчання та роботи в класі;
  • змішування основного навчального контенту (підручників та навчальних матеріалів) із зовнішніми матеріалами (електронними ресурсами).

Найбільш популярною в Україні наразі є практика поєднання очної форми з дистанційною.

МОДЕЛІ “ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ”

Моделей змішаного навчання багато. Зупинимося на основних.

Ротаційна модель

Суть цієї моделі полягає в так званій “ротації” учнів у школі. Відбувається також і “ротація” різновидів діяльності учнів — онлайн і офлайн.

Різновидом цієї моделі є робота за технологією “Перевернутий клас”, коли частину матеріалів учні опрацьовують самостійно, а в класі обговорюють дискусійні питання, консультуються з учителем або вивчають наступну частину матеріалу. Саме таку модель сьогодні реалізують більшість шкіл в Україні, які обрали змішаний формат навчання.

Гнучка модель

У цій моделі учні працюють за індивідуально налаштованим розкладом переважно онлайн, а вчитель є інструктором, який координує їхню діяльність та консультує. Консультації вчитель може надавати як очно, так і онлайн у синхронному режимі.

Таку модель часто обирають школи з дистанційним навчанням. Деякі школи в Україні, здебільшого в сільській місцевості, також реалізували таку модель під час пандемії та активної фази військових дій (у порівняно безпечних регіонах).

Особистісно орієнтована модель

Передбачає навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями (учні навчаються очно, а паралельно працюють із зовнішніми електронними ресурсами, онлайн-курсами). Така модель може використовуватися для поглибленого вивчення деяких предметів, у разі поєднання очної та екстернатної, очної та мережевої або інших форм освіти.

Модель збагаченого віртуального середовища

Така модель передбачає основну роботу в режимі онлайн за дистанційними курсами. Водночас учень може відвідувати певні уроки (якщо ця модель застосовується індивідуально), або ж для учнів усього класу проводяться певні уроки (наприклад, на початку та наприкінці вивчення теми, для захисту проєктів, обговорення певних тем).

Така модель буде корисною громадам, де внаслідок воєнних дій школа зруйнована або пошкоджена, однак є обладнаний цифровий хаб чи інші приміщення, які можуть використовуватися для проведення занять.

Коли в школі є потреба й можливість організувати змішане навчання, необхідно визначитися з моделями.

Законодавство не передбачає змішаної форми здобуття освіти як такої, тож якщо в школі організоване змішане навчання, то форма здобуття освіти є очною з використанням технологій дистанційного навчання.

ЯК ОРГАНІЗУВАТИ ЯКІСНЕ ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ: ЧЕКЛИСТ ДЛЯ ДИРЕКТОРА ШКОЛИ

  1. Провести опитування

Результати опитування серед батьків та вчителів допоможуть адміністрації чіткіше зрозуміти побажання щодо форми та формату навчання, очікування, перестороги та можливості учасників освітнього процесу. Під час такого опитування варто запропонувати всі можливі варіанти (очне навчання, очне з використанням дистанційних технологій (змішане), дистанційне, сімейна (домашня) форма, екстернат).

  1. Відкрити нові форми здобуття освіти

Якщо виникає потреба відкрити нові форми навчання, за якими школа раніше не працювала, таке рішення має ухвалити педагогічна рада. Про рішення необхідно повідомити засновнику та розмістити інформацію на сайті школи та / або засновника.

ВАЖЛИВО: Школа може сама ухвалювати рішення щодо форм здобуття освіти, за якими вона організовує освітній процес. У деяких випадках засновник може визначати опорні школи, які пропонують дистанційну форму здобуття освіти.

  1. Відкрити дистанційні класи

Якщо в школі достатньо батьків висловили бажання, щоби їхні діти навчалися дистанційно, школа може зробити ротацію учнів між класами та відкрити дистанційний клас. За нормативними документами, такий клас можна відкривати для п’яти й більше учнів.

Це дасть змогу спланувати навантаження вчителям, які працюють у таких класах, відповідно до норм дистанційної форми навчання. Інша частина навчальних годин планується для роботи в асинхронному режимі.

  1. Організувати навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями

Якщо ж бажання навчатися дистанційно висловили небагато батьків, школа може запропонувати навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями, як це роблять згадані вище заклади освіти.

Учні можуть доєднуватися до уроків, які ведуться очно, через онлайн-платформи (Zoom, Google Meet тощо) та виконувати завдання, які пропонуватиме їм учитель. Такий формат навчання найбільш схожий на модель збагаченого віртуального середовища. Офіційно учні навчаються очно за індивідуальною освітньою траєкторією.

  1. Розподілити учнів на підгрупи для ротації

Практика показує, що українські школи найчастіше використовують ротаційну модель як основну або як один із компонентів змішаного навчання. У такому разі педколективу важливо разом обрати, як саме буде відбуватися ротація учнів у школі. У цьому процесі насамперед необхідно враховувати місткість укриття та загальну кількість учнів, які будуть навчатись очно.

Як організувати ротацію учнів


Насамперед необхідно визначити, на скільки підгруп треба поділити учнів та в який спосіб. Учні можуть ділитися на підгрупи в класі та відвідувати школу, чергуючись. Також змінювати одне одного в очному навчанні можуть певні класи, паралелі класів, класи певного освітнього рівня тощо.

Під час пандемії COVID-19 учнів зазвичай розділяли на дві підгрупи в класі або виводили паралелями по черзі в певні дні тижня або через тиждень.

В умовах війни завдання ротації — здійснити безпечну евакуацію учнів у випадку повітряної тривоги, тобто зменшити кількість дітей, які одночасно перебувають у школі до тієї кількості, яку може вмістити укриття. У такому разі виводити на навчання деякі підгрупи учнів недоцільно. Це ускладнює організацію освітнього процесу та збільшує навантаження на вчителя. Які класи і в якій послідовності виводити на очне навчання, треба вирішити, зважаючи на умови конкретної школи.

Варіанти ротації учнів:

  • початкова школа / базова школа / старша школа;
  • паралелі класів;
  • певні класи по черзі, з огляду на різні міркування: новостворені класи, початкова школа, випускні класи тощо.

Коли учні обʼєднані у дві групи, класи можуть навчатись очно тиждень через тиждень або день через день. У другому випадку навчальні дні для кожного класу можуть змінюватися щотижня. Отже, певний клас у перший тиждень буде навчатися три дні, а в другий — два (наприклад, понеділок, середа, п’ятниця та вівторок і четвер). У школах, які навчаються шість днів на тиждень, можна зменшити щоденну кількість навчальних годин та організувати для кожного класу три навчальних дні очно та три навчальних дні дистанційно щотижня.

Якщо учнів обʼєднали в три групи, також можливі різні варіанти ротації. Тиждень через два, або день через два. У такому випадку в циклі з трьох тижнів кожен клас перебуватиме в режимі очного навчання два тижні по два дні й один тиждень — один день.

Можливо застосувати й більш складні рішення. Наприклад, частину уроків проводити постійно в очному режимі (зазвичай для цього обирають предмети мовно-літературної, математичної та природничої освітніх галузей), а частину — повністю перевести в дистанційний формат. Тоді учні можуть навчатися у дві підзміни щодня.

Варіантів розподілу учнів на групи та їх ротації може бути дуже багато. Під час ухвалення рішень варто максимально врахувати умови та обмеження, у яких працює школа.

За матеріалами сайту

Коментарі

Популярні публікації